#Accountantcy #Arbeidsmarkt #Adviseren #Software

Hoe trek je als accountant in tijden van schaarste op de arbeidsmarkt jonge accountants aan ?

27 november 2023

Hoe trek je als accountant in tijden van schaarste op de arbeidsmarkt jonge accountants aan ?

Accountantskantoren zijn met z'n allen (wanhopig?) op zoek naar kantoormedewerkers en accountants, maar de instroom van jongeren in de opleidingen voldoet niet om alle vacatures in te vullen. Wordt het een war on talent of kunnen we het beroep van accountant aantrekkelijker maken? In ons artikel gaan we dieper in op welke meerwaarde je kantoor kan bieden voor medewerkers.

Belang van empathie: adviseer je adviseurs

Als accountant wil je je klant zoveel mogelijk ontzorgen. Het zijn tenslotte specialisten in hun vak die vermogen willen opbouwen en financieel comfort bereiken. Daarom is het belangrijk om vanuit een adviesrol je zoveel mogelijk in te leven in de privésituatie van de ondernemer en goed te begrijpen waar zijn ambities liggen.

Het is dus niet alleen belangrijk dat werknemers in een accountancybedrijf hun vak goed kennen, ze moeten ook over de nodige empathie beschikken en de kracht van een goede vraagstelling beheersen. Waar is de ondernemer mee bezig? Hoe kunnen wij hem ontzorgen?... Deze gesprekken voeren leer je niet op school, maar door het zelf te doen. Het is belangrijk dat jonge medewerkers een goede begeleiding krijgen als ze in een kantoor terechtkomen.

Kies je medewerkers bewust

Het is belangrijk dat je als zaakvoerder weet welk type medewerkers je wil aantrekken. Kies je voor schoolverlaters of eerder ervaren medewerkers? Welk diploma wil je dat ze hebben? Lopen ze misschien eerst een tijdje stage in het kantoor en neem je ze nadien vast in dienst aan?

Om als accountant aan de slag te gaan is het een vereiste dat je minstens een bachelorsdiploma accountancy hebt en toch ook wat kennis hebt van het ondernemerschap. Wil je dat iedereen de rol van accountant op zich kan nemen of kies je liever voor verschillende profielen? Misschien wil je liever iemand in dienst nemen die zelf ook de ambitie heeft om ondernemer te worden, zodat die later kan instappen als partner in het kantoor.

Als je daarnaast wil kunnen concurreren met de grote kantoren, moet je ook rekening houden met verloning. Welke voorwaarden krijgen je medewerkers? Een meerwaarde kan bijvoorbeeld zijn dat ze met de beste software werken en medezeggenschap krijgen. Geef ze goesting om in jouw kantoor te werken en te blijven.

Kansen en een aangename werksfeer

Software, afstand, loon en andere voordelen zijn een goede basis, maar werkomstandigheden zijn dat ook. Als er iemand vertrekt, zou dat moeten zijn omdat hij de klik niet voelt met het kantoor. Zet daarom sterk in op die ‘klik’. Je kan bijvoorbeeld werken met flexibele uren, in combinatie met telewerk, extra verlofdagen en regelmatig eens een activiteit met het ganse team.

Investeren in personeel en in opleiding is heel belangrijk. Geef je medewerkers de kans om zich te ontwikkelen en te specialiseren. Uiteindelijk vertrekt elke accountant vanuit dezelfde achtergrond, maar iedereen ontwikkelt zijn specialiteit vanuit een bepaalde interesse. Sommige mensen zijn sterker in fiscaliteit, andere kunnen dan weer beter met het personeel omgaan.

Ten slotte kiezen bepaalde medewerkers speciaal voor een kantoor waar ze de kans krijgen om partner te worden. Dat is zeker een troef die je kan uitspelen en zal vaak bepalend zijn in de beslissing. Als je dit combineert met een keuze voor jonge medewerkers, garandeer je een continuïteit van je kantoor.

Goede keuze software

De accountancywereld is nog volop in digitale transformatie. Werken met software is dan ook een leerproces. Als je ervoor zorgt dat je voor elke stap in het informaticaproces het beste product hebt dat goed op elkaar is afgestemd, sta je al heel ver.

Kies daarom best voor software die in de cloud zit en met elkaar kan werken.

Groei mee met je klanten


Hoewel boekhouding in de toekomst waarschijnlijk volledig automatisch zal gebeuren, blijft het werken met tools zoals Intellifin, waarbij je informatie moet interpreteren, een menselijk gebeuren. Je moet toch steeds het gesprek voeren met je klant, input vragen en informatie verzamelen. Pas als je de boekhouding en de informatie verzameld hebt, kan je kijken hoe je je klant kan helpen meer te verdienen. Als je ervan uitgaat dat als de klant groeit, jij groeit, krijg je voldoening bij het zien van het resultaat en dat motiveert de medewerkers ook. Ze zien resultaat van hun werk, ze zien vooruitgang.

Nòg meer insights?

Transformeer naar accountant & topadviseur

23 oktober 2023

Lees meer #Accountancy #Digitaliseren #Adviseren #Transformatie

Reeks: Cijferbabbels

Kristel Hermans 28 maart 2023

Deel 3: Babbelmomenten in een boekjaar

Lees meer #Accountancy #Adviseren #Cijferbabbels #Inspiratie